Vůně – jak pomáhají v reklamě

voňavá květinaVůně jsou opomíjenou součástí propagace. Hlavním důvodem je jejich relativně špatná uchopitelnost i zpracovatelnost. Čichem vnímáme jen zlomek informací ze svého okolí. Avšak je až s údivem, jak moc nás vůně dokáží ovlivňovat.Takový pecen chleba, který „čerstvě voní“, nebo třeba ovoce, které má intenzivnější vůni, daleko snáze koupíme, než neutrální, nebo dokonce nevonící potravinu. Výjimkou je romadur, olomoucké syrečky, některé francouzské sýry a přidám i nejsmradlavější ovoce – durian. Lahůdky, které prostě musí smrdět, aby byly skvělé.

Že většinu informací ze svého okolí vnímáme zrakem, je známé. Že většinu reklamy přijímáme zrakem a případně sluchem, je také dostatečně prokázané. Náš mozek si vyvíjí poměrně účinné obranné – řekl bych spíš ignorativní – postupy, aby nebyl přehlcený zrakovou reklamou. Zvuková reklama se na rušné ulici míjí účinkem a jediný smysl, který ještě není přespříliš atakován a je oslovitelný, je čich.

Jak vůní probudit zákazníkovu touhu:

Známe to všichni, projdeme kolem pekárny a aniž bychom si dostatečně všimli, že jdeme kolem pekárny, ucítíme vůni čerstvého pečiva. Polkneme, zasníme se nad imaginárním obrazem rozpečené bagetky a dostaneme chuť na něco křupavého, dobrého, čerstvého. Hurá do pekárny.

To je příklad prodejny, která sama o sobě umí vytvářet ty správné vůně a jimi podporovat návštěvnost. Patří sem restaurace, prodejny ovoce (se zeleninou to nebývá tak dobré), parfumérie, lahůdkářství, cukrárny, kavárny…

Jenže nastávají okamžiky, kdy i voňavé prodejny a provozovny nemohou na ulici a pro ulici tak krásně vonět. Tak například v létě si můžeme dovolit nechat otevřené dveře do kavárny a vůně čerstvé kávy si nachází cestu ven. V zimě je situace horší, dveře jsou zavřené a vůně se nemá kudy dostat ven. Dalším problémem může být bezprostřední okolí zdroje zápachu – sousední provoz, odvětrávání garáží, blízká kanalizace….

Nabízí se jedno elegantní řešení, totiž automatické spreje s patřičnou vůní instalovanou před vchodem do provozovny. Vyrábějí se i vůně pečiva, kávová vůně, dokonce existují vůně rozličných pokrmů. Také jsou dosažitelné různě nasákavé předměty ,které poté uvolňují patřičnou vůni po delší dobu.

Ano, pokud budete chtít experimentovat s vůněmi, budete muset vypozorovat spoustu okolních rušivých vlivů, vyhrát si s umístěním rozprašovače vůně, ale i s tou pravou vůní.

V příštích článcích se pokusíme zaměřit na tuto kapitolu a najít vhodná řešení pro mnohé provozy a prodejny.

Zajímavosti: Ženy mají lepší čich, než muži. Čichem jsme schopni rozpoznat až 5 tisíc vůní. Anosmie je ztráta čichu. 2% lidí nemá čich.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.